Gör som proffsdesignerna och skapa en varumärkesprofil

Avhannah

Gör som proffsdesignerna och skapa en varumärkesprofil

Att ha en varumärksprofil kan vara A och O för hur bra intryck dina kanaler i sociala medier gör. Många gånger tänker man kanske att det bara är att göra och köra, men då går man också miste om en ypperlig möjlighet att skapa igenkänning över tid. Man går också miste om chansen att skapa snygga flöden.

Det är något alldeles visst med ett instagramflöde som har ett genomtänkt upplägg och som har harmonierande bilder utifrån färger och mönster. Om du skulle anlita en proffsdesigner skulle en av de saker denne börjar med vara just en varumärkesprofil – vad är detta för något och hur gör man en sådan?

Vad är en varumärkesprofil?

En profil för ditt varumärke kan innebära mycket. I sin enklaste form innehåller den en mall för vilka färger och typsnitt du ska använda när du skapar nya inlägg. Den innehåller också din logga och några ledord som du bör arbeta utifrån för att skapa enhet.

Om du skulle anlita en designbyrå i Stockholm skulle denna sannolikt börja i änden att ta fram en profil. Det kan verka dyrt, i slutänden är detta dock ett billigt alternativ eftersom dina följare och kunder redan i ett tidigt skede börjar förknippa dig med en viss design och vissa värden. Med ett tydligt varumärke blir det enklare att bygga en trogen kund- och följarbas i sociala medier.

Hur skapar man ett varumärke?

Det finns många sätt att skapa ett snyggt varumärke, men en bra början kan vara att bestämma dig för vilka färger och typsnitt du vill skapa utifrån. Om du vill skapa kontrast i designen kan du utgå från komplementfärger, vilket gult och lila är ett exempel på.

För färgharmoni kan du i stället använda dig av analoga färger, som alltså ligger intill varandra på färgcirkeln. På tal om färgcirkeln kan en sådan vara till mycket stor hjälp när du ska komma underfund med vilka färger som passar bra ihop. Den kallas även färghjulet, så sök på något av alternativen för att få upp en cirkel med matchande färger.

Det här med att välja ett eller flera typsnitt till din varumärkesprofil är också en viktig aspekt av design. Precis som en proffsig designbyrå i Stockholm skulle göra research kring vilka färger som passar ihop och förmedlar rätt budskap, skulle den även lägga ner krut på att hitta så kallade fonter som stämmer överens med varumärkesvisionen.

En del typsnitt eller fonter passar helt enkelt bättre ihop än andra, och med ett färgöverdrag i just dina profilfärger kan de förmedla vem du är. Välj därför ut några typsnitt du vill arbeta utifrån med omsorg och använd sedan dessa genomgående när du skapar dina inlägg på sociala medier.

Det finns onlineverktyg för att både ta fram matchande färger och matchande typsnitt. Du kan också läsa på om designteori, så kanske du inte måste anlita en designbyrå i Stockholm för designhjälp (även om det finns många fördelar med att göra det).

Vilka designprogram är bra?

Adobes designprogram – exempelvis Illustrator och Photoshop – leder fortfarande ligan över de bästa verktygen. Men Canva.com ligger inte långt efter, och detta designverktyg är dessutom billigt och enkelt.

Om du skulle abonnera på Canva får du en egen liten designbyrå, där du digitalt kan föra in din varumärkesprofil genom att ställa in dina varumärkesfärger och ladda upp dina typsnitt. Därefter kan du följa din plan i varje nytt inlägg för sociala medier som du skapar.

Om författaren

hannah administrator